بسیاری از مادرانی که شیر کافی برای تغذیه نوزاد خود دارند و همینطور به دلایلی همچون محدودیت های کاری یا غیره امکان شیردهی مسقیم به فرزندشان را ندارند می توانند طبق اصول صحیح و بهداشتی تعیین شده از طرف مراکز معتبری همچون مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ی ایالات متحده، شیر خود را دوشیده و برای مصرف نوزاد و شیرخوارشان در زمان لازم نگهداری کنند.

اگر شما هم یکی از همین مادران هستید به این نکات توجه کنید:

-        شرایط قبل از دوشش شیر

1-    شستشوی دستها و عضو پستان با دقت کامل و صحیح

2-    اطمینان از تمیز بودن وسیله شیردوش که احتمالا برای اینکار استفاده می کنید (تمام بخش ها از مخزن آن تا حتی پمپ پلاستیکی آن)

3-    حتما بعد از دوشش روی ظرف را برچسب زنی کنید تا تاریخ دوشش آن مشخص باشد تا در زمان مصرف ابتدا تاریخ های قدیمی تر به ترتیب استفاده شوند.

-        شرایط نگهداری

1-    شیر دوشیده شده را در مقادیر کم در ظروف شیشه ای یا ظروف استاندارد نگهداری مواد غذایی یا کیسه های خاص نگهداری شیر مادر ریخته و از بسته بودن کامل درب آنها اطمینان پیدا کنید.

2-    توجه داشته باشید که ظروف مورد استفاده برای اینکار را از قبل کاملا تمیز و ضدعفونی کرده باشید.

3-    ظروف پلاستیکی با کد شماره 7 برای این کار مناسب نیستند (این کد شامل پلیمر هایی غیر از پلیمرهای معمول و استاندارد غذایی بوده من جمله پلاستیک پلی کربنات که حاوی ترکیب شیمیایی بیسفنول اِی می باشد)

4-    این شیر در دمای اتاق (25 درجه سانتیگراد) به مدت 4 ساعت، در یخچال (4 درجه سانتیگراد) بمدت 4 روز و در شرایط فریزری (منهای 18 درجه سانتیگراد) بمدت 6 تا 12 ماه قابل نگهداری است.

 -        شرایط استفاده

1-    شیر مادر منجمد شده ای که یخ زدایی شده را نباید مجدد منجمد کنید.

2-    درصورتیکه شیر مادر منجمد شده در شرایط یخچالی یخ زدایی شده و درب آن باز نشده باشد تا 24 ساعت مجددا در یخچال قابل نگهداری است.

3-    شیر مادر منجمد شده ای که با حرارت دیفراست شده باشد را باید در عرض یک تا دو ساعت مصرف کرد.

4-    برای حرارت دهی شیر مادر باید از سیستم حرارت دهی غیر مستقیم استفاده شود یعنی همان ظرف دربسته را داخل آب ولرمی که در حال حرارت دهی ملایم است قرار دهید.

5-    بهترین دما برای شیر گرم شده حدود همان 37 درجه سانتیگراد یعنی دمای بدن است (چند قطره روی پوست خود بریزید و از مناسب بودن دمای آن قبل از شیردهی مطمئن شوید)

6-    اگر نوزاد تمام شیر گرم شده را نخورد میتوانید باقی مانده آن را تا 2 ساعت در دمای یخچالی و البته در شرایط بهداشتی، برای استفاده بعدی نگهداری کنید (شرایطی که ممکن است در مهد ها لازم است که انجام شود).

7-    نهایتا بعد از هر بار شیردهی ظروف مورد استفاده را به دقت شسته و برای استفاده بعدی ضدعفونی کنید.

نهایتا امیدوارم نکات ذکر شده در این پست مفید بوده باشد.

لینک مطالب، اپیزود های مرتبط و منابع

1-    شیر مادر یک شیر زنده است.

2-    شیر مادر برای مصرف بزرگسالان

3-    آغوز و خواص معجزه آسای آن

4-    شیر مادر و معجزه جذب آهن

5-    ویتامین بی 12 در شیردهی

6-    پروتئین شیر مادر بیشتره یا شیر خشک؟

7-    نقش آی جی اف وان در شیر و اهمیت آن برای نوزاد

8-    انواع شیرخشک نوزادان

9-    یک طنز تلخ

10-بررسی ارزش غذایی شیر مادر و اهمیت مصرف آن (بازپخش گفتگوی کلاب هاوس)